Deel 2 Verzekeringen: bestuurder en inzittenden
Het verzekeren van voertuigen is een wettelijke verplichting. Voor het verzekeren van vrijwilliger-chauffeurs en inzittenden zijn er meer zaken die het overwegen waard zijn. Hoe regel je de verzekeringen goed voor alle inzittenden bij vervoer door vrijwilligers?
In deel 1 van deze mini-reeks over verzekeringen stonden we stil bij de verzekering van het voertuig. In deel 2 zoomen we in op de verzekering van chauffeurs en inzittenden en het fenomeen rijstijlpolis.
Collectieve verzekering vrijwilligers via de gemeente
Veel gemeenten zijn aangesloten bij de VNG Vrijwilligersverzekering van Centraal Beheer. Het is slim om na te gaan of jouw gemeente ook is aangesloten. Hierbij gaat het om een collectieve verzekering met een zogenaamde ‘secundaire dekking’ voor onder andere aansprakelijkheid (WA) en ongevallen. Een secundaire dekking betekent dat de verzekering alle schade dekt die niet op een andere verzekering kan worden verhaald, zoals de WA-verzekering van de vrijwilliger zelf.
Vrijwilligers hebben hier vaak vragen over, en terecht. Want het is eigenlijk wonderlijk dat je in vrijwilligerswerk je privé-verzekering zou moeten aanspreken. Goed om te weten voor deze vrijwilliger: de VNG Vrijwilligersverzekering dekt óók de kosten van het eigen risico in de individuele WA-verzekering van de vrijwilliger. Dit geldt natuurlijk alleen in situaties die zich voordoen tijdens het (vrijwilligers)werk. Voor vervoersorganisaties goed om te weten: het hebben van een individuele aansprakelijkheidsverzekering (WA) is in ons land niet verplicht. Vraag ernaar bij je vrijwilligers.
Aanvullend: een inzittendenverzekering
Als vervoersorganisatie wil je zorgen dat vrijwilligers en inzittenden goed verzekerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarin een bestuurder tijdens het werk een ongeluk veroorzaakt. Dit risico is vooral voor de bestuurder van belang. De kosten worden niet gedekt door een WA- of een allriskverzekering. Een zorgverzekering dekt zorgkosten, maar geen inkomstenderving door blijvende invaliditeit. Een inzittendenverzekering dekt de financiële gevolgen van een ongeluk bij blijvende invaliditeit of overlijden en bij schade aan de bagage. Een inzittendenverzekering is dus heel belangrijk!
Er zijn twee varianten van een inzittendenverzekering: de Schade Verzekering Inzittenden (SVI) en de Ongevallen Inzittenden Verzekering (OIV). De eerste heeft in het algemeen de voorkeur omdat het de werkelijke kosten vergoedt. De tweede vergoedt tot een maximumbedrag. De Consumentenbond de zet voor- en nadelen van deze verzekeringen hier op een rij.
Een inzittendenverzekering kan ook van pas komen wanneer er geen schuldige kan worden aangewezen. De schuldvraag speelt bij een inzittendenverzekering geen rol. Het goede nieuws is bovendien dat de inzittendenverzekering helemaal niet duur is. Let wel op de verschillen in de dekking bij de ene of de andere verzekeraar. Deze verzekering is een aanvulling op de autoverzekering die apart moet worden afgesloten.
Particuliere vervoersdienst
Wanneer je als vervoersdienst werkt met chauffeurs met eigen auto, is een aansprakelijkheidsverzekering voor de auto (Wettelijke Aansprakelijkheid Motorrijtuigen) verplicht én een aanvullende inzittendenverzekering raadzaam. ANWB Automaatje stelt ook de inzittendenverzekering verplicht. Hiervoor kan de vervoersdienst een collectieve schadeverzekering of een ongevallenverzekering afsluiten. Wel zo netjes om dit voor je vrijwilligers te doen. In ieder geval is het verstandig om vrijwilligers te informeren over wat wel en niet verzekerd is. Wat niet iedereen weet: de VNG Vrijwilligersverzekering van Centraal Beheer dekt óók het verlies van no-claim op de autoverzekering van de vrijwilliger die zijn of haar eigen auto gebruikt tijdens het vrijwilligerswerk.
Nieuw: rijstijlpolis
Relatief nieuw is de zogenaamde rijstijlpolis of rijstijlverzekering. Op dit moment kun je hiervoor terecht bij verschillende verzekeraars. Een app of een klein apparaatje in de auto checkt de rijstijl van de chauffeur. Deze krijgt feedback op zijn of haar rij- en bel-gedrag. Is die om door een ringetje te halen, dan krijgt de chauffeur tot 30% korting op de verzekeringspremie.
Deze optie zou interessant kunnen zijn wanneer je een hoge premie hebt doordat je weinig schadevrije jaren hebt, of wanneer de leeftijd van chauffeurs wordt meegerekend in de premie en dit onvoordelig uitpakt. Bedenk wel dat je op deze manier allerlei data prijsgeeft en dat de verzekeraar je polis kan beëindigen bij langdurig onveilig rijden.
Tot slot
Loop je als vervoersdienst tegen specifieke zaken aan? Heb je ervaringen of tips die voor anderen nuttig zijn? Wij horen het graag zodat we nog beter kunnen informeren. Het Kenniscentrum geeft geen advies in specifieke situaties maar bundelt en deelt kennis over het onderwerp.
Veel dank aan vervoersdiensten die kennis en ervaring hebben gedeeld. SVVIJ, Woej, Plusbus Houten, Rolmobiel, HugoHopper en Sociaal Vervoer Rhenen.