Vervoersdiensten met vrijwilligers hebben, net als het openbaar vervoer en taxibedrijven, steeds meer moeite om nieuwe chauffeurs te vinden. Wat vraagt werving in deze tijd van vrijwilligersinitiatieven en hoe kan een gemeente of provincie hierbij helpen?

In de vervoerssector is het personeelstekort groot. Ik hoorde laatst de directeur van een taxi-familiebedrijf verzuchten dat het ‘zo niet leuk meer is’. Hij had die ochtend vijf sollicitaties gehad, maar niet één kandidaat was komen opdagen. Voor vervoersdiensten met vrijwilligers is de nood misschien niet zo hoog, maar zij merken wel dat het niet zo makkelijk gaat als voorheen. Nieuwe vrijwilligers zijn vaak al wat ouder en willen graag flexibel zijn. Net als in de taxibranche heeft corona ervoor gezorgd dat een deel van de bestaande chauffeurs is afgehaakt. En net als in de taxibranche is meer creativiteit en inzet nodig om nieuwe mensen te vinden. Dit vraagt een andere mindset en nieuwe vaardigheden van de mensen die zich met de werving bezighouden.

Mindset en creativiteit

Het is goed om je te realiseren dat mensen vaak aan een vrijwilligersbaan komen via een informele route. De meeste nieuwe vrijwilligers zijn ‘aangestoken’ door iemand met een enthousiast verhaal en hebben nooit een vacaturetekst gezien. Dat geeft te denken over het inzetten op vacatures en advertenties. Hoewel het ook voor vervoersdiensten lastiger is om mensen te vinden, zien we tegelijkertijd dat vervoersdiensten vaak een trouwe en hechte groep vrijwilligers hebben. Plezier en voldoening zijn belangrijke drijfveren om vrijwilliger te blijven. In de wervingscommunicatie wordt te vaak alleen aandacht gegeven aan de formele eisen voor de functie. Een aantrekkelijke vacature vertelt in tekst en in beeld dat je gaat werken bij een leuke club. Dat betekent dus letterlijk: zet mensen op de foto, geen of zeker niet alléén voertuigen! Het kan ook nuttig zijn om de invulling van de functie nog eens tegen het licht te houden. Wat is precies vereist, en waar kun je als organisatie meer flexibel zijn?  Kun je beter tegemoetkomen aan de wensen en talenten van de vrijwilliger door de functie op maat te maken?

Rol provincie en gemeente

Gemeenten en provincies kunnen vervoersdiensten helpen door een netwerkbijeenkomst te organiseren over het werven van vrijwilligers. Dit deden wij voor de gemeenten Amsterdam, IJmond, Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer. Tijdens deze dag boden we inspiratie én gingen we met initiatieven aan de slag om het eigen communicatiemateriaal te verbeteren. Zie hier een artikel en filmpje gemaakt door NH media. We betrokken verschillende lokale omroepen om aandacht te vragen voor de werving van nieuwe chauffeurs. Grote bijvangst van deze bijeenkomsten zijn het onderlinge contact en de uitwisseling van ervaringen tussen de vervoersdiensten.

Interesse om in jouw gemeente, regio of provincie een boost te geven aan werving van chauffeurs voor vervoersdiensten met vrijwilligers? Neem contact op met Femke Nannes of Marieke Boon.

Het Kenniscentrum ontwikkelde een toolkit werving in samenwerking met de provincie Noord-Holland, deze kun je van onze website gratis downloaden.