“Ik dacht dat wij alles wel goed doen op dit gebied want we hebben veel aandacht voor veilig rolstoelvervoer binnen onze organisatie. Maar ik heb toch nieuwe dingen geleerd en er zijn een aantal punten waar ik zeker mee aan de slag ga.” Anja van de Beek, Seniorenbus Baarn. 

In een online sessie van een uur werden vrijwillige vervoersinitiatieven die rolstoelvervoer bieden bijgepraat door Sociaal Fonds Mobiliteit over de code VVR. Een heldere presentatie van Peer Vos en Annemarie Ebbendorf van Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) stippen alle aspecten van wetgeving aan en de diverse handreikingen en trainingen die er zijn. Zo leerden we bijvoorbeeld dat rolstoelen die verstrekt worden door de gemeente niet altijd geschikt zijn om iemand mee te vervoeren in een auto of bus. We leerden dat de stickers die aangeven of een rolstoel gecertificeerd is online eenvoudig kunnen worden aangeschaft. En wat je kan doen als chauffeur en organisatie om de situatie juist te beoordelen en zo veilig mogelijk te werken.

Voor vrijwilligersorganisaties is weten óf je het goed geregeld hebt net wat lastiger dan voor een organisatie met betaalde chauffeurs die op allerlei aspecten worden gecontroleerd. Vrijwilligers vallen niet onder de Arbowet, en de organisatie hoeft niet te voldoen aan het TX Keurmerk. Gaat een chauffeur mee op de rolstoellift? Hoe ga je om met complexe rolstoelen? Laat je jaarlijks de rolstoellift keuren? Neem je wel of niet een scootmobiel mee? Wat doe je als iemand last heeft van de veiligheidsgordel? Waren zo enkele vragen die voorbijkwamen.

Voor veilig vervoer van mensen in- of met rolstoelen zijn meerdere partijen verantwoordelijk: fabrikant, rolstoel-inbouwer, vervoersorganisatie, regiecentrale of planner, chauffeur en passagier zelf. Wie kent niet de situatie waarin de passagier de chauffeur probeert te overreden dat de rolstoel geschikt is voor vervoer ook al is er geen sticker of wanneer mantelzorg druk op de chauffeur zet want “hoe moet Moeder anders naar de dokter?”. En zo kan het gebeuren dat er niet volgens de regels wordt gewerkt. Die regels zijn strikt, maar wist je dat een chauffeur vaak hoofdelijk aansprakelijk wordt gesteld als het mis gaat? In de praktijk zul je als chauffeur altijd zelf beslissingen moeten nemen wanneer niet helemaal duidelijk is of je iemand in de rolstoel mag vervoeren. We hebben gesproken over wat je kunt doen om hier zo goed mogelijk mee om te gaan. Wat kun je doen om het te voorkomen, wat kan je doen in de situatie zelf, en achteraf; hoe bespreek je het en wat kun je verbeteren. 

“Ik ben blij met deze informatie. Ik ga naar ons inwerkbeleid kijken en de filmpjes van SFM inzetten voor onze chauffeurs. Voor andere vervoersdiensten een absolute aanrader om ook zo’n sessie bij te wonen”, aldus Wilbert van der Hoeven

Vanuit de ervaring van verschillende opleiders, zoals Yvonne Botterhuis van ABC Taxikeurmerk Advies & Training, maar ook van Ser Dahrs -gepensioneerd onderwijsinstructeur voor taxibedrijven gaat er vaker wat mis bij ervaren chauffeurs. Je zou dit vakblindheid kunnen noemen, juist wanneer je iets heel vaak gedaan hebt kan het zijn dat je een fout maakt. Ser is als vrijwilliger verbonden aan het project Vrijwilligersvervoer Utrecht en gaat Meander Omnium en de Seniorenbus Baarn helpen om chauffeurs te trainen in de praktijk. 

Wil je hier meer van weten? Neem contact op met Femke Nannes