Eerder besteedden we in deze nieuwsbrief al aandacht aan elektrische auto’s voor vervoersdiensten. Maar wie weet rijdt de échte auto van de toekomst wel op waterstof. De ontwikkelingen gaan harder dan je denkt en voordelen voor vervoersdiensten zijn er ook.

Een auto op waterstof is in feite ook een elektrische auto, maar dan zonder accu. De benodigde stroom wordt in de auto zelf geproduceerd, door een brandstofcel. In deze brandstofcel vindt een chemische reactie plaats waarbij energie vrijkomt in de vorm van elektriciteit. Uit de uitlaat van een waterstofauto komt hetzelfde als uit je fluitketel: waterdamp. Niks geen CO2 , koolmonoxide of fijnstof. Ook leuk: met een auto op waterstof hoef je geen wegenbelasting en BPM te betalen.

Vooral voor vervoersdiensten, die hele dagen op de weg zijn, is ook een groot voordeel ten opzicht van de ‘traditionele’ elektrische auto’s, dat je niet steeds je accu hoeft op te laden. Waterstofauto’s hebben een grotere actieradius en waterstoftanken gaat net zo snel als benzine tanken. Ook vervalt met een waterstofauto het probleem dat het accupakket van een elektrische auto in combinatie met een rolstoelinrichting de bus te zwaar kan maken om nog met een B rijbewijs te besturen.

Opstartproblemen
Dat klinkt allemaal bijna te mooi om waar te zijn. En inderdaad, in dit stadium is er ook nog een aantal nadelen. Zie het als opstartproblemen, want op termijn zullen hier zeker oplossingen voor gevonden worden. Om te beginnen wordt de meeste waterstof tot dusverre geproduceerd met gebruikmaking van grote hoeveelheden ‘grijze’ energie. Waterstof is pas echt groen wanneer ook de productie ervan groen is. Er wordt inmiddels aan gewerkt om de duurzame productiecapaciteit te vergroten. Verder is het aantal beschikbare modellen nog zeer beperkt, vooral omdat de waterstoftanks relatief groot zijn. En tenslotte kun je op nog maar heel weinig plaatsen terecht om waterstof te tanken.

Vraag creëren
Dirk Jan Marees, eigenaar van AVIA Marees in Kolhorn, wil in dat laatste graag verandering brengen. Onlangs kocht hij een waterstoftankstation, zoals ook een ‘losse’ pomp blijkbaar heet. “Ik ga mijn eigen vraag creëren”, zegt hij stellig. Zelf heeft hij een Toyota Mirai gekocht, naast de Hyundi Nexo één van de twee modellen waterstofauto’s die al op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn. “Ik wil het zelf leren en ervaren hoe het is om met zo’n auto te rijden”, zegt Dirk Jan. “En mocht het hier niet werken, dan verhuis ik de pomp naar AVIA Wieringerwerf. Daar hebben we ook een pompstation.”

Samenwerking met Belbus
Dirk Jan had onlangs een verkennend telefoongesprek met Niek Snip van De Belbus Noordkop. De Belbus rijdt met negen voertuigen door de Kop van Noord-Holland. Met dieselvoertuigen, wel te verstaan. “Onze wagenparkbeheerder is erg gecharmeerd van waterstof”, vertelt Niek. “Voor ons zijn elektrische auto’s inderdaad niet handig vanwege het opladen. Tot dusverre zijn er nog erg weinig waterstofmodellen op de markt, maar ik zou me kunnen voorstellen dat we eerst een tijdje gaan proefrijden met een Toyota Mirai. Als wij daar een mooie banner op plaatsen ‘Wij tanken waterstof bij AVIA Marees’, dan zou dat goede reclame zijn. Maar dat bedenk ik zelf hoor, zo concreet zijn we daar nog niet over geworden in ons gesprek.”

De Belbus gaat ook de gemeente alvast polsen of zij zou willen investeren in een waterstofauto. Niek: “Ons wagenpark is in 2018 vervangen, dus we kunnen nog even voort, maar het is verstandig om daar nu alvast over na te denken.” Dirk Jan ziet samenwerking met De Belbus wel zitten. Niek ziet een uitnodiging voor een vervolggesprek dan ook graag tegemoet.  

Meer lezen over de ontwikkelingen van waterstofauto’s?
ww.opwegmetwaterstof.nl