Voor het vinden van nieuwe vrijwilligers is werven via bekenden van de vervoersorganisatie waarschijnlijk het prettigst. Zo kom je aan betrouwbare goeie mensen. Maar als er geen spontane aanmeldingen zijn en je bent op zoek naar nieuwe vrijwilligers kan het handig zijn nieuwe routes te verkennen of eens na te gaan wat voor andere organisaties succesvol werkt. Bijvoorbeeld door te werven via sociale media, flyers en posters, een artikel in de krant.

In 2021 schreven wij de toolkit ‘Werving vrijwilligers voor vervoersinitiatieven’ waarin we onder andere aandacht besteden hoe je zelf goede posters/flyers maakt, tips over het maken van een filmpje en het schrijven een persbericht.

Sociale media
Er is ook een hoofdstuk gewijd aan het inzetten van sociale media: Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitter. Wanneer gebruik je welke? Wat zijn de do’s en dont’s voor een goed bericht? En hoe zorg je dat je daar niet te veel tijd mee kwijt bent. Wanneer gebruik je bijvoorbeeld de # (hashtag) en wanneer gebruik je de @ (mention). Wat is het verschil tussen een bericht delen of liken? En hoe zorg je dat je daadwerkelijk nieuwe mensen bereikt? Je leest het allemaal in de toolkit.

Download de toolkit hier: