Sponsoring is een middel om jouw vervoersorganisatie goed te laten draaien. Het is vaak geen onderwerp waar je dagelijks mee bezig bent. Maar het loont de moeite eens stil te staan hoe je jouw energie bij het werven van sponsors zo effectief mogelijk kunt inzetten

1. Wat heb je te bieden?
Om te beginnen is het goed om te bedenken wat je als club te bieden hebt. Wat vinden jouw mensen leuk om te doen? Heb je veel mensen die iets extra’s zouden willen doen en tijd hebben? Dan kun je overwegen om activiteiten te organiseren waarmee je geld verdient voor je vervoersdienst. Een (jaar)markt, fietstocht of ander evenement. Zo zijn de mensen van de Banne Hopper in Amsterdam Noord heel actief bij diverse buurtevenementen. Dit levert hen geld én bekendheid op. Maar als jouw vrijwilligers niet graag op de voorgrond treden, moet je iets anders bedenken. Hebben jouw chauffeurs een uitstekend persoonlijk of zakelijk netwerk, dan zou je ze kunnen vragen hoe je dit kunt inzetten voor het werven van particuliere donateurs of zakelijke sponsoren.

2. Een uitstekende pitch
Een goede eerste indruk is het halve werk, maar niet zo eenvoudig als het lijkt. Het is handig om een kernachtig verhaaltje paraat te hebben over wie jullie zijn en wat jullie doen: een zogenoemde pitch. Een goede pitch is kort, positief en gericht op een helder resultaat. Over het algemeen wil een sponsor graag horen wat je wilt bereiken. Het verdient aanbeveling dit verhaal te oefenen en hier reactie op te vragen van vrienden en collega’s. Je richt je tot een betrokken ondernemer die ook een zakelijke afweging maakt, namelijk: aan wie ga ik mij dit jaar/ komende jaren verbinden én wat levert mij dat op.

3. Verdiep je in de sponsor
Bereid je voor door te onderzoeken wat er over de sponsor bekend is. Is er een jaarverslag, website, of hebben ze in de krant gestaan? Zo weet je vooraf wat voor het bedrijf belangrijk is.
In het gesprek met een potentiele sponsor heb je vaak ideeën over wat je zou kunnen aanbieden en welke bijdrage je zou kunnen vragen. Houd deze in eerste instantie nog even voor je en vraag je gesprekspartner wat voor hem of haar belangrijk is. Wat zijn hun doelen met sponsoring? Willen zij meer/ andere klanten of iets extra’s bieden aan klanten? Aan welke waarden willen zij bijdragen? Willen zij zichtbaar zijn als sponsor of is dat niet belangrijk? Willen zij bij andere vragen betrokken worden of liever niet? Vraag letterlijk: wanneer is onze samenwerking voor jou succesvol?

4. Sponsoring vraagt creativiteit
Bedrijven zullen soms eerder sponsoren in natura dan in geld. Je kunt denken aan een bijdrage aan de catering voor een bijeenkomst of een presentje voor je vrijwilligers (lokale supermarkt), brandstof en onderhoud van voertuigen (pompstationhouder) of een jaarlijkse rij-test voor chauffeurs (rijschoolhouder). Wanneer je particuliere donateurs hebt die jaarlijks een bijdrage doen, kun je hen een brief sturen waarin je je donateurs bedankt, beschrijft hoe het met jullie vervoersdienst gaat, hoe jullie het sponsorgeld tot dusverre hebben besteed en wat jullie plannen zijn. Daaraan gekoppeld kun je vragen om het sponsorbedrag iets te verhogen. Verschillende vervoersdiensten deden dit al succesvol.

5. Gluren bij de buren
Een terugkerende vraag is: welk bedrag mag je van een sponsor vragen voor een logo op de bus? Deze manier van sponsoring levert lokale ondernemers veel bekendheid op: met jouw bus wordt continu heen en weer gereden. Maar wat kun je daar nou voor vragen? Wij stelden deze vraag aan acht vervoersdiensten met (voornamelijk) bussen. Wat blijkt? Er zijn vervoersdiensten die 250 of 500 euro vragen voor een logo op de bus voor een heel jaar. Hoewel de grootte van het logo en andere afspraken met de sponsor meewegen in het vaststellen ervan, is dit een vrij laag bedrag. Er zijn ook diverse vervoersdiensten die 800 -1000 euro vragen per logo per jaar, met meerdere sponsoren per bus.

6. Zorg voor de relatie
De aller-aller-belangrijkste tip is: zorg voor de relatie. Sponsoring is het aangaan van een samenwerking en het is dus belangrijk een paar keer per jaar iets van je te laten horen. Vertel hoe het met je gaat en waar je als vervoersinitiatief mee bezig bent. Wat hebben jullie al bereikt en wat nog niet? Het hoeven zeker niet alleen successen te zijn; belangrijk is dat je aandacht aan jullie relatie besteedt. En doe wat je hebt afgesproken.De aller-aller-belangrijkste tip is: zorg voor de relatie. Sponsoring is het aangaan van een samenwerking en het is dus belangrijk een paar keer per jaar iets van je te laten horen. Vertel hoe het met je gaat en waar je als vervoersinitiatief mee bezig bent. Wat hebben jullie al bereikt en wat nog niet? Het hoeven zeker niet alleen successen te zijn; belangrijk is dat je aandacht aan jullie relatie besteedt. En doe wat je hebt afgesproken.

Er is veel ervaring bij vervoersdiensten in de provincie. Je vindt ze in het Overzicht vrijwilligersvervoer Noord-Holland.

Wil je meer weten over sponsoring of heb je een tip? Wij horen het graag.
info@kenniscentrumvrijwilligersvervoer.nl