Hulp bij het werven van vrijwilligers

Het is nog niet zo makkelijk om goede nieuwe vrijwilligers te vinden voor een vervoersdienst. Maar wat kun je anders doen dan je al doet? Hoe kun je leren van wervingscampagnes uit andere sectoren? En hoe zorg je dat je beperkte tijd en middelen goed inzet? In een training behandelden we die onderwerpen en delen we kennis en goede voorbeelden.
Met acht vervoersdiensten uit de hele provincie van Amersfoort tot IJsselstein en van Woerden tot Houten trapten af met een training over werving vrijwilligers. We gingen onder andere aan de slag met een analyse om te verkennen hoe je meer en andere mensen kunt bereiken dan je nu doet. De kunst daarbij is niet alleen om je eigen netwerk uit te breiden, maar om jouw netwerk te verbinden met netwerken van anderen. Denk aan sport, studie, vrienden, ex-collega’s. Denk aan plekken, evenementen, online en offline. Denk eraan dat niemand s’ morgens wakker wordt en denkt: ik word vrijwilliger! Dus waar vind je potentiële chauffeurs die nog niet weten dat het heel leuk is om voor een vervoersdienst te werken?
Ook deelden we goede voorbeelden uit andere sectoren. Wist je dat musea best creatief zijn om vrijwilligers te werven? Zij organiseren bijvoorbeeld een open dag of een ‘kijkje achter de schermen’. Je kunt ook een evenement richten op vrouwen of voor nieuwe Nederlanders die de taal willen verbeteren.
Op 9 oktober vindt deel 2 van de training plaats over werving van vrijwilligers. Wil je daar ook heel graag bij zijn? Neem contact met ons op. Mogelijk kun je tussentijds aan de slag en ook nog aanhaken.