Het echtpaar Smith doet wekelijks onder andere boodschappen met de Belmobiel. In het midden chauffeur Henk (foto: Hans Jansen)


Portret van een vervoersdienst | door Hans Jansen | Artikel in De Drom

Dertien jaar geleden begonnen voor vervoer van cursisten naar de Seniorenschool Enkhuizen is de Belmobiel Enkhuizen er inmiddels voor alle 60-plus inwoners. “We brengen klanten naar de huisarts, fysio, dierenkliniek, kapper, NS station maar ook voor een kopje koffie bij familie of vrienden”, zegt Judith Karreman, planner en coördinator bij de Belmobiel. “En natuurlijk brengen we ze na hun afspraak ook weer thuis.”

De Belmobiel is destijds, met subsidie van de gemeente Enkhuizen, opgericht door Welwonen, het samenwerkingsverband tussen Woondiensten Enkhuizen en Welzijnswerk Enkhuizen. De behoefte aan vervoer voor de Seniorenschool is er niet meer. De bus rijdt nu zes dagen per week van 9.00 tot 17.00 uur als aanvulling op ander (openbaar) vervoer voor mensen die daar geen gebruik van kunnen maken. “Wij rijden uitsluitend korte ritjes in de stad met af en toe een uitstapje naar het Streekbos, het tuincentrum en een bekende modewinkel in Bovenkarspel. Vóór de corona-uitbraak werden jaarlijks zo’n vijfduizend ritten gemaakt met de Belmobiel.

Amsterdamse taxichauffeur
Bij de Belmobiel werken vrijwilligers: de chauffeurs, planners en coördinator Karreman. Eén van de chauffeurs is Henk Zuiver. “Ik heb twintig jaar als taxichauffeur in Amsterdam gewerkt. Dat vond ik heel leuk werk. Toen mijn vrouw en ik vijftien jaar geleden in Enkhuizen kwamen wonen heb ik eerst voor de Zonnebloem gereden, met mijn eigen auto. Toen ik een kleinere auto kocht kon dat niet meer. De Belmobiel wilde ook op de zaterdagen gaan rijden en zocht daarvoor chauffeurs, las ik in een oproep. Leuk, dacht ik, ga ik dat doen.” En zo rijdt hij nu op zaterdagen zijn klanten.”Dat was wel even wennen hoor. Ik ben geen Enkhuizer en veel mensen die gebruik maken van de Belmobiel zijn vaste klanten. Dus als iemand zei ‘Ik wil graag naar de kapper’ dacht ik ‘Oh. Welke dan?’ Maar goed, inmiddels ken ik mijn klanten en weet ik de weg hier ook wel.”

Toegevoegde waarde
Dat de Belmobiel onderdeel is van het welzijnswerk biedt ook iets extra’s. Judith Karreman: “Onze chauffeurs praten tijdens de rit met klanten. Als zij dan de indruk krijgen dat het niet zo goed met een van hen gaat, melden ze dat op de rittenlijst. Er wordt dan contact opgenomen met de ouderenwerker van Welzijn, die daarmee dan aan de slag gaat. Dat vind ik absoluut een toegevoegde waarde.

Meer informatie?
Wie meer informatie wil kan een mailtje sturen naar belmobiel@welwonen.nu of kijk op de website https://www.welwonen.nu/welzijn-en-activiteiten/belmobiel/.